ارتباط پرخوری و افسردگی

 پرخوری مزمن و استرس با خطر افسردگی و اضطراب گره خورده است، درمطالعه ی جدیدی که توسط  محققان دانشگاه  Yaleانجام گردید علت این ارتباط و راه حل احتمالی آن توضیح داده شده است.

 محققان می گویند: کتامین موجود در مواد بیهوشی علایم شبه افسردگی در موشهایی که با رژیم غذایی پرچرب پرورش یافته اند را معکوس می کند.

 پرفسور Dumanنویسنده ی ارشد این مقاله  می گوید: تأثیر تغذیه با رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد چربی با اثرات استرس مزمن همپوشانی دارد و می تواند یک عامل موثر در بروز افسردگی و اختلالات  متابولیکی مانند دیابت نوع 2 باشد. نتایج این تحقیق درمجله ی Neuropharmacologyمنتشر شد.

 محققان دانشگاه Yaleمی گویند: کتامین که بنام "Special K"شناخته می شود یک ماده ی مخدر تفریحی است و می تواند بسرعت و به طور چشمگیری علائم  افسردگی مزمن را در بیمارانی که نسبت به عوامل ضد افسردگی معمولی مقاوم هستند، کاهش دهد.

تحقیقات بیشتر نشان داد ketamineمسیر mTORCرا فعال می کند، این مسیر سنتز پروتئین هایی را که در ایجاد ارتباطات سیناپسی در مغز نقش دارند، تنظیم می کند. در افراد مبتلا به استرس و افسردگی سیناپس های مغزی دچار آسیب می شوند.

مسیر mTORCهمچنین در پاسخ های سلولی به انرژی و متابولیسم نقش دارد و افراد مبتلا به اختلالات متابولیکی نظیر دیابت نوع 2 نیز در معرض خطر بالاتری برای افسردگی هستند. گروهی از محققان دانشگاه  Yaleبه سرپرستی دکتر Sophie Dutheilاز آزمایشگاه پرفسور Dumanبه بررسی تأثیر  تغذیه با مقدار زیاد چربی( 6 برابر بیش از چربی موجود در رژیم های غذایی معمولی) بر رفتارهای موشهای صحرایی پرداختند.

آنها دریافتند که پس از چهار ماه تغذیه با رژیم غذایی پرچرب ، مسیرهایی که در شکل پذیری سیناپسها و متابولیسم دخیل هستند، دچار اختلال می شوند و موشها نشانه هایی مشابه با افسردگی و اضطراب را نشان  می دهند. آنها همچنین دریافتند که یک دوز  واحد و کم از کتامین می تواند این نشانه ها و اختلال در مسیرهای سیگنالینگ mTORCرا بسرعت معکوس نماید.

پرفسور Dumanهشدار داد که اثرات  کتامین بر متابولیسم  بدن نیاز به تحقیقات بیشتری برای یافتن دوز مناسب این ماده دارد و استفاده از آن برای درمان افسردگی  باید در تحقیقات بالینی  آزمایش شود.

منبع:

medicalxpress.com/news/2015-12-overeating-depressed-team-connectionand-solution.html